Ach, Hog Freeze – jedno z najbardziej hejtowanych i znienawidzonych połączeń. Bo jak to tak? Hog ,,dla nubuf” i jeszcze Freeze do tego? Gdy gdzieś pojawiam się ze swoim deckiem często słyszę ,,Jaki nub, Hog buuu, tylko lava, łee nerf hog” (no offence). Oj, szkoda że prawdę znają tylko gracze, którzy o grze serio wiedzą coś sensownego i mają spory bagaż doświadczeń.

O Hog Freezie słów „kilka”

*Hog Freeza omawiać będę na przykładzie najbardziej znanego decku Hog Freeze, który pomimo tego, że został wymyślony prawie rok temu, to do tej pory (leciutko zmieniony) pojawia się w śród top graczy.*

Ten deck tworzył historię, będąc długi czas w mecie, po dziś dzień. Wymyślił go Niemiec, a rozpowszechnił GuaNek – jedna z legend Clash Royale, wielokrotny Top #1 Global. Po co to wszystko o nim? Dlatego, że bez dwóch zdań jest najlepszym graczem tego decku i Hog Freeza w ogóle. Warto to wiedzieć jako ciekawostkę 🙂 Pierwotnie deck zamiast Ice Spirita posiadał Elixir Collector. Różnicę między nimi w tym decku wyjaśnię później i doradzę kiedy co wybrać.

Hog Freeza – czy aby na pewno dla noobów?

Dużo osób uwazą że Hog Freeze jest noobski, sądząc tak po  przegranych na niego meczach. Tak jak mówiłem o tym w artykule o Hogu: Hog a w szczególności Hog Freeze wymaga dużo, duzo ćwiczeń, aby grać nim perfekcyjnie – a tylko tak da się zajść wyżej. Sam Hog ma wiele kontr (nawet głupie Goblinki puszczone odpowiednio blokują go w 100%). Każdy pro player potwierdzi moja słowa: Hog Freeze *Pamietajcie, mówimy cały czas o jednym decku!* jest jednym z najbardziej wymagających decków w historii! Tak! Dokładnie tak jak czytacie! Może to być trudne do uwierzenia, ale po przeczytaniu artykułu do końca, przyznacie rację mi i wielu innym osobom.

Studzimy atmosferę – technika idealnego Freeza.

Fakt, że sam Hog Cycle wymaga sporo wprawy grając np. na decki Beatdown to jedno, a drugie to sama technika stawiania perfekcyjnego Freeza jest ogromną sztuką. Stawiając Freeza musimy mieć na uwadzę wiele czynników.

  • Przy ataku:
  1. nasz eliksir – Dobrze by było gdybyśmy byli na plus.
  2. eliksir przeciwnika – Im niższy, tym lepiej dla nas.
  3. wielkość pushu – Czy opłaca nam się dawać Freeza? Zależy od naszego stylu grania: Jeżeli preferujemy pushować mniej, ale mocniej – warto dokładać Freeza gdy mamy przy Hogu np. Goblinki; jeżeli wolimy pushować częściej, lepiej jest dawać Freeza przy dobrej okazji – bez względu na wielkość pushu.
  4. kontry na Hoga – Jakie przeciwnik ma decku?
  5. rozdanie przeciwnika – czyli karty które ma teraz pod reką – Czy ma teraz dostęp do kontry? Jeśli nie, nie potrzebujemy aż tak bardzo użyć Freeza, ale to i tak zależy od sytuacji.
  6. Musimy przewidzieć co postawi i gdzie.
  • Przy obronie:
  1. wielkość pushu – Jeżeli jest naprawdę duży, lepiej jest Freeza użyć.
  2. jednostki w pushu – Np. Jeżeli mamy push Hog, Valkyria i Muszkieterka, warto dać Freeza i np. Goblinki do wyczyszczenia Muszkieterki, a MP do Hoga.
  3. nasz eliksir – jeżeli mamy go mało i nie damy rady dołożyć czegoś więcej, lepiej jest go nie dawać.
  4. nasze kontry – Czy mamy jakąś kartę pod reką którą samą skontrujemy jednostkę przeciwnika? Czy może jednak potrzebne jest wsparcie w postaci Freeza?
  5. Czy stawiając Freeza mamy karty, które możemy dołożyć, aby zacząć rozbrajać push przeciwnika? No i czy mamy na to eliksir?
  6. Co przeciwnik może dać w odwecie, aby zapobiec naszemu kontr-atakowi – To już zbyt ogólna sytuacja, aby ją opisać, ale należy mieć ja na uwadze.
  7. Czy naprawdę potrzebujemy dawać tego Freeza?

Najważniejsze we Freezie jest by mieć idealny timing co do milisekundy, bo nawet minimalnie spóźniony Freeze może stać się bezużyteczny, a nawet nam zaszkodzić – gdy damy za późno czy za wcześnie, przeciwnik skontruje naszego Hoga, nie zrobimy żadnego lub jedynie minimalny damage, a przeciwko nam będzie szedł spory push – a my będziemy mieli mniej eliksiru, niż gdyby Hog przeżył trochę dłużej. Nie jestem nawet w stanie zliczyć ile razy przez taki minimalny błąd przegrałem mecz z kretesem. Stawiając Freeza musimy przewidzieć i wyprzedzić postawienie kontry, aby wrogie jednostki nie zdążyły zaatakować. Równie ważne jest to gdy robimy push Hog + Gobliny, a przeciwnik wystawi Executionera – wtedy musimy nie tylko go przewidzieć i postawić Freeza ale także przewidzieć gdzie go przeciwnik postawić. Oczywiście przed przeciwnikiem. Do tego wszystkiego trzeba być naprawdę bardzo szybkim.

Oto przykład idealnego Freeza, czyli takiego który nam zaszkodzi:

  1. Jaka widzimy tu różnice? Oto one:
  2. Zadaliśmy znacznie więcej obrażeń
  3. przeciwnik zmuszony był do dołożenia kolejnej jednostki
  4. przeciwnik dołozył inną kartę niż zapewne chciałm, tzn. dał taką, która szybko wyczyści Hoga. W innym przypadku zaczekałby aż PEKKA zabije Hoga, a następnie dorzuci kartę która ją wesprze

Ważna i przydatna porada do Freeza! Freeza ma to do siebie, że działa tak samo dobrze bez względu na to, czy postawimy go gdy nasze jednostki mają 1000, czy 1HP – Freez zawsze działa tak samo. Niby oczywiste, ale często się o tym zapomina, a to pozwala nam manipulować grą.

Kiedy najlepiej stawiać Freeza?

Gdy przeciwnik wystawia kontrę jak np. Muszkieterka czy Executioner (czyli jednostki nie mające zbyt dużego damage’a). Taka jednostka obija Hoga, podczas gdy on atakuje bez większego szwanku. Gdy HP zbliża się do końca, stawiamy Freeza. Przeciwnik myślał że Hog zaraz padnie, skupił się pewnie na czymś innym, a my to wykorzystujemy i zaskakujemy go. Taki Hog na pewno zada dodatkowy damage. Sytuacja jest inna, gdy przeciwnik wystawia kartę, która ma więcej damage’a, jak Barby, Elity czy MP. Wtedy należy to przewidzieć (powinniśmy już wiedzieć o tym, że przeciwnik ma taka kontrę) i postawić wcześniej Freeza, żeby Hog nie stracił na HP.

Z Pompą czy Spiritem, oto jest pytanie!

Każdy z nas ma swój ulubiony styl gry: jedni wolą większe, rzadsze pushe, a inni częstsze i mniejsze. Deck ten ma tą plastyczność – potrafi się dostosować do obu wariantów. Wystarczy wybrać jedną z tych dwóch kart: Elixir Collector lub Ice Spirita. Oba warianty ograłem długi czas, więc mogę na spokojnie wypowiedzieć się także własnym doświadczeniem.

Z Pompką – Wielu z Was spyta – po co tu Collector? Przecież deck jest i tak tani! Otóż Pompka zazwyczaj w deckach 4+  daje przewagę i wyrównuje nasz Elixir pomimo dostawianych jednostek. Tu sytuacja ma się podobnie, lecz Pompa pozwala budować bardzo duże i mocne pushe, przy mimo wszystko nie tak drogim koszcie, jeżeli chodzi o efektywność. Pompa w tym decku w pewien sposób łączy szybkość, z jaką możemy pushować z decków Cycle, oraz potęgę pushu Beatdown, używając przy tym kart typowych dla archetypu Control. Pomieszane, ale przy sporym nakładzie ćwiczeń bardzo, bardzo efektywne. Trzeba tylko dobrze czuć się w takich nietypowych deckach.

Ze Spiritem – Spirit znacząco obniża nam koszt pełnego cyklu, dając nam średni koszt równy 2.9, co jest naprawdę olbrzymim osiągnięciem. Porównajmy sobie dla przykładu deck tańszy o raptem 0.1 eliksiru – dostajemy silne synergie między kartami, ale nasza obrona w decku znacząco się zmniejsza. Nasz deck ze Spiritem daje nam bardzo mocny deck z Cycle z dużymi możliwościami obrony – warto mieć to na uwadze.

Mam nadzieję że dzięki temu poradnikowi poradzicie sobie lepiej zarówno z Hog Freezem, jak i samym Hogiem. Pamietajcie – Trening czyni mistrza! Niech Freeze będzie z wami.

Napisz komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.